Restitució dels documents retornats pel Centre Documental de la Memòria Històrica de Salamanca el desembre de 2014

“La documentació ha estat fora de Catalunya 75 anys, i per això el Departament de Cultura ha treballat perquè s’entregués el més ràpid possible, dos mesos i mig després del seu retorn”

El passat mes de febrer, després de més de tres anys d’aturada per part del Ministeri de Cultura, es va celebrar formalment a l’Arxiu nacional de Catalunya de Sant Cugat del Vallès l’acte de restitució de part de la documentació retornats pel Centre Documental de la Memòria Històrica de Salamanca el passat 4 de desembre de 2014 als onze titulars de la societat i les institucions catalanes, entre les quals la UGT de Catalunya. Els documents del sindicat restaran a l’Arxiu Nacional a títol de comodat, igual que la resta de documentació restituïda anteriorment. Amb aquesta entrega s’hauran lliurat la totalitat de documents de l’organització sindical, però no la totalitat dels documents confiscats a Catalunya.

En l’acte, el conseller de Cultura, Ferran Mascarell va destacar que “avui estem expressant tres drets dels ciutadans: el dret a la memòria, que permet que cada persona i família pugui posseir el que identifica la seva identitat personal i familiar; el dret democràtic a organitzar la memòria de la manera que considerem més pertinent; i finalment el dret a configurar la nostra pròpia societat en el futur”.

El portaveu de la Comissió de la Dignitat, Josep Cruanyes, de  la seva banda, va subratllar que la devolució dels fons és “un acte de reafirmació democràtica per al país que demostra que la justícia, la voluntat i els drets de les persones s’acaben imposant”. Cruanyes va destacar que “cal que els documents estiguin a l’abast dels ciutadans perquè tenen un paper importantíssim en la recerca de la història de la Guerra Civil”.

El Departament de Cultura, a través de l’Arxiu Nacional de Catalunya, ha dut a terme al llarg des de l’any 2005 la identificació, descripció i digitalització dels documents, fons documentals i altres efectes confiscats durant la Guerra Civil que han retornat des del Centro Nacional de la Memòria Històrica de Salamanca. Des del 2006 el Departament de Cultura ha dut a terme la identificació dels documents confiscats a persones particulars de Catalunya, i en aplicació dels acords de la Comissió Mixta, s’ha completat la descripció i s’han digitalitzat els documents.

paperssalamanca