Miquel Caminal, primer director del Memorial Democràtic, mor als 62 anys

miquel_caminalMiquel Caminal i Badia ha mort a l’edat de 62 anys a Barcelona després de lluitar contra una llarga malaltia. Va ser militant del PSUC entre 1970 i 1980 i d’Iniciativa per Catalunya Verds, entre 1987 i 1997. Llicenciat en Ciències Econòmiques per la Universitat de Barcelona i catedràtic en Ciència Política, era professor de la Universitat de Barcelona des del 1978, universitat on va exercir sempre la docència amb l’excepció de tres anys que va estar a la Universitat Rovira i Virgili (1992-1995). Fins fa pocs mesos, Miquel Caminal havia mantingut la seva dedicació acadèmica a la Universitat de Barcelona.

Especialitzat en catalanisme i partits nacionals i teories polítiques del nacionalisme i del federalisme, el 1984, va rebre el Premi Extraordinari de Doctorat per la tesi Joan Comorera i la revolució democràtica (1985). Va ser president de la Comissió Assessora per a la Reforma de l’Autogovern del Departament de Relacions Institucionals entre 2004 i 2006.

Miquel Caminal va destacar pel seu compromís amb la memòria democràtica del País. Va ser el primer director del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya. Ocupà aquest càrrec entre novembre de 2008 i gener de 2011.Impulsà diverses iniciatives rellevants com a director de la institució, entre elles, la creació de la Xarxa d’Espais de Memòria de Catalunya, l’organització de jornades i exposicions i nombroses publicacions sobre memòria democràtica, així com també la celebració d’un concert-homenatge als represaliats pel franquisme al Palau Sant Jordi de Barcelona l’any 2010, que va reunir prop de 5.000 persones.

Memorial Democràtic

 

 

Crles Geli- El País – 24 de maig de 20134

No quiso nunca hacer bandera ni utilizarlo, pero cuando más arreciaron las críticas desde las filas de Convergència y el primer gobierno de Artur Mas contra él por su supuesta mirada sectaria y por la instrumentalización del Memorial Democràtic desde su cargo de director, Miquel Caminal contaba casi en voz baja que su abuelo, miembro de la Lliga, fue víctima de los anarquistas de la FAI en los primeros meses de la Guerra Civil en aquellos paseíllos que culminaban en la carretera de la Arrabassada. Quizá ese episodio marcó su voluntad de dedicación a la Historia y su inquebrantable compromiso con la memoria histórica, eso sí, sabiendo quién ganó y quién perdió en 1939. Pero ese tesón no le sirvió ayer para superar un cáncer de páncreas contra el que luchaba con especial crudeza desde febrero.

Nacido en Barcelona en 1952 en el seno de una familia burguesa pero claramente catalanista, en seguida mostró su compromiso político al formar parte   de una hoy ya mítica pionera junta gestora de la Associació de Veïns de l’Esquerra de l’Eixample, que en 1974 el gobernador civil Martin Villa prohibió. Caminal, hermano de Josep (notable miembro de CiU) y de Francesc (abogado en el caso Puig Antich), militó en el PSUC entre 1970 y 1980 y posteriormente lo hizo en ICV, entre 1987 y 1997. Era la traslación de su colaboración activa con las izquierdas catalanistas, binomio éste que defendió y teorizó a lo largo de su carrera académica, que arrancó como licenciado en Ciencias Económicas y que concluyó como catedrático de Teoría Política, siempre en la Universidad de Barcelona, en la que trabajó intensamente hasta hace cuatro meses.

Esa voluntad de casar el catalanismo, la izquierda, la cuestión nacional y el federalismo le llevó al líder del PSUC Joan Comorera, del que realizó una exhaustiva biografía política que culminó en 1984 en su tesis doctoral: Joan Comorera i la revolució democràtica. Su bibliografía se completaría con títulos tan explícitos como,   otros, Nacionalisme i partits nacionals a Catalunya (1998), El federalismo pluralista (2002) yUna lectura federal i republicana de l’autodeterminació (2007).

Vital, afable e incluso de broma fácil, no dudaba en cambio en manifestarse con contundencia. “El conservadurismo ha conseguido apropiarse del catalanismo en los primeros veinte años de este siglo y en los 20 últimos; en los primeros les ayudó el lerrouxismo y en los últimos un PSC sin política catalanista”, declaraba en 1999. “El nacionalismo de CDC es un nacionalismo instrumental y no resistencial, con voluntad de intervención en la política general del Estado

Presidente de la Comisión Asesora para la Reforma  del Autogobierno (2004-2005), fue nombrado primer director del Memorial Democràtic (2008-2010). Partidario por coherencia vital de un verdadero federalismo asimétrico, en los últimos tiempos parecía entender el independentismo. “El hecho es que la propuesta federalista desde el catalanismo se estrelló contra un nacionalismo español dominado por el PP y dominador del PSOE. La respuesta independentista de una gran parte de los ciudadanos de Cataluña es, pues, lógica, después de tantos intentos de cambiar democráticamente y federalmente el Estado español”, escribió en diciembre.

El funeral se celebrará el domingo a la una del mediodía en el Tanatorio de Les Corts.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*